USA-east-to-Canada.reismee.nl

Montreal, bezoek aan de fam. de Vletter

Het metro stelsel in Montreal is een prima oplossing om de stad door te reizen. Gisteren naar de oude stad, de oude haven en het centrum, vandaag naar Martien de Vletter en haar man Hans. Wij zijn op de koffie uitgenodigd en ontmoeten daar Jan en Irene de Vletter.

Ine kwam Jan op de markt in Almere-haven tegen vlak voor onze reis naar Amerika en Canada. Tijdens het gesprek kwam onze reis ter sprake en vertelde Jan dat zij in die periode ook in Canada zouden zijn. Al gauw zei Jan het heel leuk te vinden ons daar te ontmoeten. En zo is het gekomen!

Een bijzonder gezellige dag, veel bijgepraat samen geluncht en in de middag een rondleiding gehad van Martien in het “Canadian Centre for Architecture” waar Irene werkt. Het instituut is wereldwijd bekent om haar bibliotheek over architectuur met veel historische werken.

“We’re not a museum that puts things out and says, ‘This is architecture.’ We try to make people think.”

–Phyllis Lambert

"A more detailed account of the history of the CCA is availablehere. You may also browse our history and activities in the institutional timeline on theExplorepag"

CCA Board of Trustees

Link: http://www.cca.qc.ca/en/visit

We kregen van Martien een zeer boeiend verhaal over de tentoonstelling en het werk van het museum. Het is een particulier museum, de Joodse dame van een rijke familie, die zelf architectuur heeft gestudeerd, streefde eerst voor behoud van historische gebouwen in Montreal. Nadat ze ook in veel landen actief is geweest en een hele verzameling heeft opgebouwd heeft ze, na renovatie van een historisch pand, daar het museum aan toegevoegd. Nu wordt het veel geconsulteerd voor historisch onderzoek, ontwikkeling en kennis uitwisseling. Een pracht verhaal in een prachtig pand wat kwaliteit uitstraalt en een enorm bezit aan naslagwerken, materiaal en nieuwe ontwikkelingen.

Na afloop gezellig met de hele familie en de twee dochters een drankje gedronken en afgesproken elkaar weer te ontmoeten in Almere. Een zeer genoeglijke dag bij tropische temperaturen van 32 gr C.

Terug komend op het metro stelsel.

De Metro’s rijden zeer snel op rubberen banden en rubberen zij geleiders. Je hebt niet het snerpende geluid zoals klinkt bij staal op staal en het snerpen in de bochten. Wij kochten een meer dagen kaart voor 18 Can. Dollar, dat is ongeveer € 13,5 voor 3 dagen onbeperkt rijden.

De stad heeft geen bijzondere uitstraling maar in de wijk waar wij logeerden en in de wijk van Hans en Martien was het heel gezellig, veel winkels en eetgelegenheden en veel muziek op straat. De samenleving is per stadsdeel georganiseerd en steunt bij activiteiten op een brede schare aan vrijwilligers. De kinderen worden al vroeg geleerd verantwoordelijk te zijn voor anderen, bv bij zwemlessen en trainen voor sporten. Dit is een onderdeel van het onderwijs. Net als Nick en Charles geven zij aan dat Canada een enorme vrijheid en tolerantie voelbaar maakt en mensen aanspreekt op hun eigen verantwoordelijkheid. Het veel uitgebreidere verhaal sprak ons enorm aan.

Dorine

Interessant verslag. Montréal is de stad waar ik het ooit voor mijn gevoel het koudst heb gehad en een andere keer, net als jullie nu, heerlijk warm had.

Geniet van de verder reis!

Drine