USA-east-to-Canada.reismee.nl

Montreal, een reus en klein duimpje in verhouding met Quebec

Zo wandel je door Québec en de volgende middag in Montreal. Weg 40 , aan de linkerzijde van de St Lawrence rivier was ons door vrienden aanbevolen. Het is echter een saaie en doodvervelende snelweg naar Montreal. Het voordeel is het rustige verkeer en beperkt oponthoud tgv wegwerkzaamheden. Duitsland kan er wat van, maar hier zijn ze overal met de weg bezig en dat is nodig ook. Montreal in rijdt voorspoedig, echter Avenue Saint Denis is volledig in renovatie en ons hotel ligt er ergens midden in, hoe te bereiken. De weg is vol met file-achtig verkeer en half opgebroken en vol bouw activiteiten. Langs deze brede straat staan veel oude gebouwen en oude huizen die er prima uitzien en in het gedeelte waar niet gewerkt werd zitten talrijke restaurantjes met grote rode terrassen. Als alles klaar is zal het een zeer aantrekkelijke straat zijn, nu een chaos. Na veel zoeken en ongeoorloofde capriolen op een parkeerplaats de auto neer gezet en terug gelopen naar no. 4119. Via omwegen en zijstraatjes en een achterpad kon ik bij het hotel komen, zegt een zeer aardige dame aan de receptie. Daar kan ik bagage uitladen. Mevrouw en een jonge man staan klaar om alles naar onze kamer te versjouwen. Via wat omwegen en sluiproutes naar een parkeerplaats 500 m verder op de auto gestald.

Na installatie op onze kamer direct door naar de metro, eerst naar de oude stad en de oude haven. Druk en gezellig wandel gebied, af en toe een beetje shabby en niet te vergelijken met Québec, (Meer schilderachtig en apart) eerst maar een pilsje door de keel, het is warm en van al dat sjouwen krijg je een droge mond. De oude haven is vlak bij en wij zien de tenten van “Cirque du Soleil” Gezellig met veel mensen maar wij kunnen van dit gebied niet warm worden. Met de metro naar het moderne centrum van de stad. Er is een muziek festival en op verschillende pleinen treden bands op, een lawaai van je welste maar heel gezellig.

Op een terras van een restaurant vinden wij een prima plek, drinken wat, eten wat en genieten van het kijken naar de enorme diversiteit aan mensen. Het is volop zomer hier en de kledij van vele dames is daar op afgestemd met alle uitersten die mogelijk zijn. Het is genieten hier. Ook hier zijn veel veiligheidsmaatregelen getroffen, Ine moet haar rugzakje openen en tien tallen beveiligers lopen overal rond. Ook hier hangt de Gay vlag halfstok evenals in Québec gisteren en vlaggen op overheidsgebouwen na aanleiding van de aanslag in Amerika. We beleven de eerste kennismaking met Montreal, een grote stad, 6 mln. Inwoners en niet te vergelijken met Québec, ongeveer 300.000 maar ook niet zo bijzonder als Québec.