USA-east-to-Canada.reismee.nl

Quebec hoog op de rotsen

Strak blauwe lucht, dus vroeg het bed uit voor een toer door de bovenstad van Québec. Na wat zoeken en dwalen is daar Le Chateau Frontenac in volle omvang. Het Chateau is het beeld bepalende gebouw van Québec. Het is in de 19e eeuw ontworpen door de Amerikaanse architect Bruce Price als hotel/ kasteel in Franse stijl met tientallen torens en steile koperen daken in opdracht van de Canadian Pacific Railway. Het eerste deel werd geopend in 1893, het laatste deel werd pas voltooid in 1993, een eeuw later.Het hotel heeft 618 luxe kamers en is van heinde en ver te zien. Voor het hotel loopt een brede houten promenade, “Terrasse Dufferin” met weids uitzicht over “Fleuve Saint Laurent” en het tegenover liggend landschap. We willen naar de Citadel en het uitzicht punt hoog boven de stad. Ine neemt een wandelpad, ik de trappen van de Promenade des Gouverneurs. De Citadel wordt volledig gerenoveerd alles is afgezet met als gevolg dat ik km moet lopen, terwijl Ine al op het uitzichtpunt staat. Alom verwarring en na een uur vinden wij elkaar weer op de Terrasse Dufferin. Ik bezweet en Ine in het ongewis op zoek naar haar man. Eerst maar ergens een drankje halen voor het afkoelen. De stad is druk en vol toeristen. Toch is een rustig plekje voor een drankje gauw gevonden. Door het zwerven hebben wij al de gehele bovenstad gezien, nu dwalen door de vele straatjes en bezienswaardigheden, Basilique - Cathedrale Notre-Dame-de-Québec. En natuurlijk ook de Holy Trinity Kathedraal als tegenhanger. Assemble National een prachtig gebouw voor het parlement van de provincie Quebec, Lamgs de stadspoorten en wallen. Quebec is de enige ommuurde stad in dit gedeelte van de wereld, De fortificaties zijn hoog op de rotsen gebouwd, net zoals Chateau Frontenac en vele overheidsgebouwen en kerken. De hoogte verschillen en de dichte bebouwing in de oude stad geven het een mediterraan Frans karakter. De oude stad stroomt over van toeristen wat ons de vergelijking doet trekken met Volendam en Marken. Na 6 uur sterft de stad uit als alle bussen weer vertrokken zijn. Wij blijven in een gezellig bar/restaurant, eten een heerlijk visje en zakken daarna af naar ons hotel.Vermoeid maar weer een prachtige dag met veel indrukken. Ondanks onze vergelijking is deze stad de moeite waard om te bezoeken.