USA-east-to-Canada.reismee.nl

Quebe'c

Door de grote slag van gisteren is het rijden nu vanaf Edmundston eenvoudig. Vroeg uit de veren en de zon straalt ons te gemoed. Op naar Québec. Het landschap wordt gevarieerder en het zicht is wijd, diepe dalen, rivieren en verre bergen. Wij hadden het advies gekregen van Mike, bij Québec de veerpont naar de oude stad te nemen. Het laatste stuk vlak langs de St.-Lawrence rivier. Via een binnen weg, die zich slingert door vele Frans aandoende dorpen bereiken wij de ferry met een fenomenaal zicht op Québec. We hebben besloten eerst de bezienswaardigheden op afstand te gaan bekijken. Eerst Parc de la Chute Montmorency met de waterval, die zich 86 meter lager inde St.- Lawrence rivier stort. Het valt ons wat tegen maar mogelijk zijn wij verwend door ons vele reizen. De waterval wordt vergeleken met de Niagara watervallen, die “maar 56 m. “ hoog zijn maar in onze ogen veel spectaculairder. Het blijft echter een mooi gezicht. Daarna door naar de Basiliek Saint-Anne-de-Beaupre’ Het is relatief een moderne kerk, de vijfde kerk sinds 1654 op die plek. Na een brand in 1922 is de Basiliek herbouwt. Het heiligdom van de moeder van Maria trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers, St Anne is de beschermheilige van de drenkelingen en is door de eerste Franse zeelieden gebouwd na een redding bij schipbreuk voor de kust. De moeite voor een bezoek waard. Door naar ons hotel om de spullen af te zetten en daarna nog de stad Québec in. We dwalen wat door de oude stad, Frans van top tot teen, gezellige winkeltjes, en veel bars en restaurants en buiten zitjes. Na wat dwalen door de beneden stad belanden wij op een mooi terrasje op de Rue de petit Champlain, net onderaan de trappen naar de Citadel, die bewaren wij voor morgen. De drankjes vallen heerlijk en besluiten daar ook wat te eten. Genieten van het uitzicht op tweestraten en de vele toeristen die door de stad trekken. Een heerlijke Franse stad. Morgen gaan wij de stad verder verkennen.