USA-east-to-Canada.reismee.nl

Lunenburg en Lobster

De laatste dag in Mahone bay, het weer is ons vandaag weer gunstig gestemd. Het zonnetje komt regelmatig tussen de wolken door en de temperatuur is aangenaam.

Charles hoeft niet te werken en rijdt ons naar Lunenburg. Hij naar de bank voor een afspraak, wij wandelen door een kleurig Lunenburg. Gezellige kleine winkeltjes en beneden aan de helling ligt de haven. De stad is in 1754 gesticht. De Engelsen lieten emigranten uit zuid Duitsland, Zwitserland en het oosten van Frankrijk overkomen. Deze emigranten waren allemaal Protestant en moesten een tegenwicht vormen met de Katholieke Fransen in het gebied. Het is met name een vissers plaats met veel Lobster kwekers. We bezoeken de Bluenoos 2 een kopie van de zeilschoener uit de twintiger jaren van de 20e eeuw. Een schip gebouwd in Lunenburg en winnaar van vele wedstrijden. Op een leuk terrasje genieten wij van onze vis en chips met uitzicht op de haven. Daarna opzoek naar verse lobsters voor het afscheidsdiner. Een visserman heeft geen gekookte, maar alleen verse Lobsters. Een net wordt uit het water gevist en 3 X 1,5 pounders gaan in een plastic tasje mee. Gezellig met de man gepraat en hij laat de grootste van de lobsters een 4,5 pounder zien. In de vloer zitten grote vierkante gaten waar de netten in hangen met de kreeften, deze worden opgehesen en de kreeft wordt in volle omvang getoond. Daarna naar de tegel handel. Ine moet adviseren over de keuze van de tegels voor de nieuwe badkamer. De eerder, na veel overleg tussen Nick en Charles gekozen tegels waren niet meer te leveren. Ine weet Charles en daarna Nick te overtuigen. Daarna wordt boven in het huis wat verbouwd. Ook hier moet Ine advies geven. Nu nog de tuin, na ontvangst van plattagrond en wensen zal Ine wat suggesties doen. Nick maakt de 3 kreeften klaar, Charles blijkt er niet tegen te kunnen en zelfs de reuk kan hij niet verdragen. Nick leert ons hoe wij kreeft moeten eten, veel ge-sloop, - knip, - kraak en pulken met een vorkje. Maar het is heerlijk. In de avond komen Patrick en Shirley nog even een wijntje drinken, bijzonder aardige mensen en een van de “founders” families van Mahone Bay.

Het afscheid is overweldigend. Lobster kopen en ze zelf niet eten, ja zelfs er niet tegen kunnen en dat voor je gasten. Bedankt Charles en Nick!

Nico

Mmmmm... lobster... zo dadelijk in Toronto kijken of ze daar heerlijke kreeft van 'Nova Scotia' op het menu hebben. Want deze jongen kan er wel tegen hoor!

Dorine

Op ons balkon hangt een bord met de tekst: "Fresh lobster & crab daily". Theo kocht het bij een antiquair in Florida voor $ 150,--. Er staat ook nog "20 Beach Road, on the shore" op. Dat zal wel een strandtent geweest zijn. Ja, wij zijn ook liefhebbers van kreeft, we kunnen ons jullie euforie goed voorstellen. Veel reisplezier en een knuffel, Th&D