USA-east-to-Canada.reismee.nl

To Peggy's Cove

Het weer kan hier per dag enorm verschillen. We worden wakker met een grijze lucht en een aaneengesloten neerslag forse miezel waar je zo lekker nat van wordt.

Na een trage en rustige opstart maken wij ons klaar om naar Peggu’s Cove te rijden. Een plek waar je schijnbaar geweest moet zijn. De wolken hangen zwaar over het landschap en het zicht is beperkt. We hopen op wat opklaringen, alleen maar thuis zitten is geen optie. Inderdaad klaart de lucht wat, maar het is zeer wisselend en de lucht blijft zwaar, gelukkig wordt het droog. Vlak voor ons doel, Peggy’s Cove, zien wij een parkeerplaats met een gedenkteken. Blijkt van een Crash van een Swissair toestel in 1998, vlak voor de kust,. Het landschap is Atlantisch, mist, lage begroeiing van het zout en afgesleten rotsen door de hoge golfslag bij storm. Dit is het uiterste puntje van Nova Scotia en een bijna vergeten landschap. Een pad krult door het beschermde gebied naar de gedenkstenen van graniet. Daar staan wij even bij stil maar kunnen ons de crash niet herinneren. Meer dan 200 mensen kwamen om vlak voor deze kust. Verder op het dorp Peggy’s Cove. Een echt vissersdorp , nu in het gesloten seizoen veel krab en kreeften korven in stapels op de wal. Een dorp van 35 inwoners in een verzout gebied met kale rotsen en veel mist. Het si een toeristische trekpleister maar niet voor ons, restaurants en winkeltjes, te commercieel en ondanks het slechte weer veel toeristen. Het is een gebied vol met inhammen en verweerd door wind en zout. Met mooi weer zal het prachtig zijn. Telkens verwachten we dat de zon zo zal doorkomen, maar even later weer van die vieze miezel.

In de avond met Nick en Charles in hun restaurant gedineerd, Zij hebben het met een ander stel samen gekocht, Charles doet de financiën, Nick de elektronische administratie en bewaking en het andere stel staat in de keuken. Het restaurant was volledig verwaarloosd toen zij het kochten, nu fantastisch opgeknapt, helder en schoon. Gelegen op een prima plek aan de baai met buiten terrassen. Ik denk een goede aankoop.

Heerlijk gegeten en bediend door een alleraardigste mevrouw, attent en vol service.