USA-east-to-Canada.reismee.nl

Naar Saint John en “Fundy National Park en Trail”

De voorspellingen zijn slecht maar in de ochtend schijnt de zon regelmatig tussen de wolken door. We slenteren door “Uptown” Saint John, je kunt er op straat een kanon afschieten, twee enorme winkel centra, redelijk nieuw waarvan je niet begrijpt dat ze nog bestaan. Op de stad zijn wij al snel uitgekeken, niets wat ons aantrekt. We willen naar de “Fundy bay” en het nationale park met veel rust punten en aantrekkelijke uitzicht plekken op de baai. Dit gebied staat bekend om het hoge getij verschil, tot 15 m, de vele dier en planten soorten en de interessante geologische structuur van de bodem. We rijden naar St. Martins en komen langs gebieden waar je je afvraagt wat mensen hier te zoeken hebben. Veel “Mobil homes” met een allegaartje van rommel rond het huis. In St. Martins is een vissers haven, alle boten liggen in de modder “Low Tide”, maar het is opkomend water. Hier ziet het er appetijtelijk uit. Een leuk gelegen restaurant met vriendelijke mensen, tijd voor koffie met bijlagen. Vlak bij is een groot hol in de rots wand en een loodrechte helling met veel verschillende steen lagen, alles nu op den droge maar duidelijk bewerkt door de zee. Bijzonder om te zien. Je ziet het water omhoog kruipen. Dan het park in. Een prachtige weg, golvend langs de kust van 0 tot 160 m hoog en zeer aantrekkelijke rust plaatsen met informatie over kust en natuur, picknick plaatsen en bankjes. Langs het hele gebied loopt een voet pad en overal kun je afdalen tot zee niveau, behalve bij hoog water. Het is echt de moeite waard. Jammer dat boven zee de zee mist blijft hangen, maar de kust en de zee breken vele malen de lucht open en komt de zon er volop door. Op ieder rustplaats stoppen wij, gaan kijken naar watervallen, strandjes, de “Salmon river” en picknicken rond het middag uur. Een belevenis om niet te vergeten. Terug in de vissershaven, drijven alle vissersboten en staat de grot half onderwater, nu hoog water en al weer afgaand tij. Op de terug weg ontdekken wij nog een “ Coastal road” met ook weer mooie vergezichten en idyllische plaatjes. Meer naar het binnenland zien wij een zwarte lucht naderen en al gauw barst er een enorme bui los met even zovele regen. Wat hebben wij een geluk gehad deze dag, geen druppel en nu op het eind van de middag, op de terug weg naar ons hotel deze bui. Oppassen op aquaplanning, op de drukke snelweg spuit het water alle kanten op. Even nog dat flesje wijn halen. Mis, niet te koop in een gewone supermarkt, alleen bij de slijter tegen “Noorse” prijs. Ja we zijn in Canada!

Nico

Mooie belevenissen! De Canadese dollar staat op 1,47 tegen 1,13 voor de US dollar. Misschien verlicht dat de pijn van de prijs van de wijn ???? ???? .

Theo van der Zwaan

Hallo lieve vrienden , mooie verhalen , doorgaan!!
De technische excursie van de Senioren N.A.V.W. was een groot succes. We hebben je gemist , piet.
Veel reisplezier!