USA-east-to-Canada.reismee.nl

Boston

5 juni ’16

Boston

Bij het opstaan is het buiten grijs en nattig. Vroeg de trein gepakt, op een klein verhoogd perronnetje ingestapt via een loopplank die wordt uitgeklapt, de tickets worden gescand door de conducteur en boven je zitplaats worden twee groene kaartjes ingeschoven ten teken dat je gecontroleerd bent. In Boston nemen we meteen de “ metro “, het is de oudste ondergrondse van Amerika. Het is meer een tram die gedeeltelijk onder de grond rijdt. We moeten de groene lijn hebben, lijn B naar de Boston College, geheel naar de eind halte. Zeker 3 kwartier rijden van het centrum. Na Down Town komt de tram bovengronds en krijgen wij een indruk van de stad. Mooie brede lanen met oude en nieuwe gebouwen en veel bloeiende struiken. We gaan heuvel op en draaien boven naar links af. Een grote verscheidenheid aan gebouwen, appartementen en kantoren, zeer Engels en af en toe een beetje Amsterdamse school achtig. Een zeer aantrekkelijk gebied. Vlak voor de eindhalte zien wij rechts “ Lake street “ de weg waar op nummer 200 het International Language instituut is gevestigd. Gelegen in een parkachtig landschap, vlak bij een seminarie, dus Isabelle er is nog een alternatief.

Bij binnen komst in het ILI worden we uiterst vriendelijk ontvangen en mogen wij rondkijken, in het restaurant krijgen we koffie aangeboden en eten wij meteen ons broodje op. Iedereen is uiterst vriendelijk en geeft aan om ons niet te haasten. We zien veel Aziatische jongens en meisjes, maar de “ hele wereld” is hier wel vertegenwoordigd.

Wij zijn jaloers hier niet te kunnen studeren!

Terug naar Down Town, we willen de “ freedom trail ” lopen, dit is een historische route door de binnenstad van Boston met gebouwen en gedenkplaatsen die allen te maken hebben met de vrijheidsstrijd van de Amerikanen in de 18e eeuw. Veel protesten, marsen en debatten zijn hier begonnen om het Engelse juk af te werpen. Ondertussen is het van zachtjes tot hard gaan regenen. De hele dag druppelde het al. We zien nu de wolken langs de wolkenkrabbers naar beneden zakken. We besluiten de rivier niet over te steken naar Constitution Road en Monument. Ook het haven front missen we. Tot heden een zeer gezellige binnenstad met veel eetgelegenheden, vooral schelpdieren, Oesters , lobster, Italiaanse eet gelegenheden en diverse Pubs. We belanden eerst in een Irisch Pub, The Kingsale. Voor ons te veel lawaai door het live optreden van een zanger met instrumentarium. Door naar het “ Union Oyster House ” waar de oesters aan de bar worden klaar gemaakt, mosselen en andere schelpdieren kunnen worden genuttigd. Ondertussen plenst het buiten en het water loopt kolkend de riolen in. Het is nat, koud en donker weer. We hebben de trein terug om 20:00 gereserveerd maar besluiten omstreeks 18:00 naar de ondergrondse te lopen en richting het “North Station” te gaan. We schieten van overkapping naar overkapping, vluchten de ondergrondse in, wandelen daarna na het Station en zitten daar onze tijd uit tot de trein vertrekt. In Wells zijn we al klieder nat van het lopen van de trein naar de auto. Jammer.

Dorine

Ik vergat nog te vragen of Filene's Basement nog bestaat. Ik heb ooit een jaar in Boston gestudeerd en daar kon je toen goedkoop voor van alles terecht. Twee verdiepingen onder het maaiveld, automatic markdown wat inhield dat het iedere week verder afgeprijsd werd. Na een maand ging het naar een goed doel. Liefs, Dorine