USA-east-to-Canada.reismee.nl

Washington een stad van "Memorials"

Naast het metro station Huntington in Alexandria de auto gestald en met de "Yellow Line" Naar het centrum van Washington, De frequentie van de metro's ligt beduidend lager dan in Londen. Bijna een half uur wachten op het overstap station. Daarna eerst wat orienteren. Het "Washington Welcome Center" is gewoon een commerciele business, T-shirts en petjes bij de fleet maar weinig informatie. Het is al weer bloed heet en besluiten de Hop on Hop of lijn te nemen. In de trein heeft een mevrouw veel informatie gegeven en zei dat we in de avond ook de Kingstreet in de Old Town van Alexandria niet moesten vergeten. Eerst een rondje langs alle hotspots van Washington. Alles is het grootste, hoogste en omvangrijkste van de wereld. Interessant om nu met eigen ogen al deze bezienswaardigheden te aanschouwen. Het Station een immens gebouw in klassieke stijl , binnen restaurants en een groot winkel centrum en niet ter vergeten een "Rest room", daarna lopen naar de Capitol Hill en het US Capitol. Jammer is dat alles in de steigers staat voor renovatie., Het is weer ontzettend warm en het zweet loopt ons met straaltjes in de ogen en over de rug. Dan maar met de bus verder naar het Thomas Jefferson memorial, prachtig gelegen en indrukwekkend zijn de op de wanden opgetekende uitspraken van de president. Door gelopen langs het Tidal Basin naar het Franklin Delano Roosevelt Memorial. Groots opgezet en ook weer vele uitspraken op muren vast gelegd. Alles ziet er keurig onderhouden en schoon uit zoals trouwens de hele stad.Prachtig maar te Clean en weinig intieme plekjes. Martin Luther King memorial, Lincoln memorial op afstand bekeken. Door naar het Witte Huis, in Bloemendaal staan grotere villa's, maar zelf zien en beleven is toch wat anders. Overal, ook bij de memorials, zijn grote betonnen road blocs neer gezet, wat toch het gevoel geeft dat de wereld danig veranderd is.

Het vele lopen, rijden en wachten maakt ons dodelijk vermoeid en de dag is zo voorbij. We komen tot de slotsom te laat vertrokken te zijn uit ons hotel. Morgen vroeg op pad. Daarom de metro genomen naar Old Town Alexandria, Kingstreet. Een prachtige straat, kleinschalige winkeltjes en veel leuke restaurants. Beetje Engels aandoend. De Old Town Trolley brengt ons gratis van het Metrostation naar het Water Front. Tijd voor een heerlijke verfrissing en llekker etentje. We belanden bij het " Water Front, waar een oud industrieel gebouw verbouwd is tot bar, restaurant. Heerlijk buiten aan een tafeltje. In Down Town Washington was dit niet te vinden. Besloten morgen naar Arlington te gaan en daarna het Air en Space museum te bezoeken. Verder zien wij wel wat we nog meer gaan doen.

In Washington komt de gehele geschiedenis van Amerika bijeen, het aantal Memorials is niet te tellen. De opzet van de stad, de stedebouw, gebouwen en musea alles is prachtig maar ook een beetje steriel. De onafhankelijkheid van Engeland en de Civil war zijn natuurlijk belangrijke items, maar ook de gedenkplaatsen van de vele oorlogen waarbij de VS betrokken was.

Nico

Groetjes aan Barack en Michelle!

Yvonne de Koff

Lieve Ine en Piet,

Dat is genieten van jullie reisverhalen, heerlijk in de luie stoel, zonder het te warm te hebben. Ik heb er een paar achter elkaar gelezen, wNt ik was met de vriendenclub naar Brabant, erg gezellig. Woensdag vertrek ik naar Zwitserland. Ik wens jullie nog een goede niet te warme tijd

Hartelijke groetjes
Yvonne